Voor driekwart van de jonge werknemers speelt aanbod flexibele verloning rol bij keuze van werkgever

Flexibele verloning zorgt ook voor een sterker gevoel van waardering, motivatie en autonomie, blijkt uit onderzoek van Attentia

Voor driekwart van de werknemers tussen 18 en 34 jaar speelde het aanbieden van flexibele verloning mee in de keuze voor hun huidige werkgever. Dat blijkt uit een bevraging van HR-bedrijf Attentia bij 1.002 werknemers uit de privésector. Met een plan flexibel verlonen of cafetariaplan stellen werknemers hun loon gedeeltelijk zelf samen. Het blijkt een cruciale factor in het aantrekken, maar ook het aan boord houden van – vooral jong – talent.

Premie, bonus of loon inruilen voor vakantiedagen of smartphone

Bij een plan flexibel verlonen of cafetariaplan worden de eindejaarspremie, een bonus of een deel van het brutoloon omgezet in extralegale voordelen. Zoals extra vakantiedagen, een smartphone, de terugbetaling van de eigen bijdrage voor een hospitalisatieverzekering, de pensioenbijdragen of een internetabonnement voor thuis. De keuze is vrij, binnen het aanbod dat de werkgever ter beschikking stelt.

Ook het wettelijk mobiliteitsbudget is een vorm van flexibel verlonen, waar weliswaar striktere voorwaarden aan zijn verbonden. Enkel werknemers met (recht op) een bedrijfswagen, kunnen ervoor kiezen om die wagen in te ruilen voor een mobiliteitsbudget waarmee ze vrij kunnen kiezen uit meer duurzame mobiliteitsopties.

Zo creëert een werknemer dus een loonpakket dat heel specifiek is afgestemd op de eigen noden, levensfase of gezinssituatie. En dit terwijl de loonkost voor de werkgever dezelfde blijft.

Flexibele verloning beïnvloedt keuze werkgever, vooral bij jongeren en in kmo’s ​

De helft van de Belgische werknemers (50%) geeft aan dat het aanbieden van flexibele verloning mee speelde in de keuze voor hun huidige werkgever. Bij de jongste generatie op de arbeidsmarkt was dat zelfs voor bijna driekwart (69%) van de werknemers een criterium. Slechts 20% van de 55-plussers zegt dat de mogelijkheid om voor een cafetariaplan of mobiliteitsbudget te kiezen, een rol speelde bij de keuze van hun huidige werkgever. ​

De impact van het al dan niet aanbieden van flexibele verloning op het rekruteren van nieuw talent, blijkt sterker te spelen bij kmo’s dan bij grote ondernemingen. 63% van de werknemers van kleinere kmo’s (5 tot 49 werknemers) geeft aan dat flexibele verloning een rol speelde bij de keuze van dat bedrijf. Bij grotere kmo’s (50 tot 249 werknemers) en grote ondernemingen (250 of meer werknemers) gaat het om respectievelijk 50 en 38%.

Flexibiliteit niet langer een luxe, maar verwachte standaard

Flexibele verloning speelt niet alleen een rol bij de keuze van een werkgever, maar is ook een belangrijke reden om er te blijven. Voor driekwart van de werknemers (72%) die in een bedrijf werkt dat flexibele verloning aanbiedt, is dat een reden om bij dat bedrijf te blijven werken. Opnieuw is de impact het grootst bij jongeren. 81% van de 18- tot 34-jarigen zegt dat het aanbieden van flexibele verloning een reden is om bij hun huidige werkgever te blijven, ten opzichte van 55% van de 55-plussers.

Kevin Potie, expert flexibel verlonen bij Attentia: “Deze cijfers tonen duidelijk aan dat flexibele verloning een essentieel onderdeel is van een modern HR-beleid. Voor de jongste generatie werknemers is flexibiliteit in hun loonpakket niet langer een luxe, maar een verwachte standaard. De generatie die minder belang hecht aan flexibiliteit, zal de komende jaren van de arbeidsmarkt verdwijnen en volledig vervangen worden door werknemers voor wie het wél een must is. Flexibele verloning biedt bedrijven, groot en klein, dus een duidelijk competitief voordeel in een krappe arbeidsmarkt.”

Sterker gevoel van waardering, motivatie en autonomie dankzij flex plan

In de bevraging van Attentia gaat 77% van de werknemers die gebruik maken van flexibele verloning eerder (49%) tot helemaal akkoord (28%) met de stelling “door flexibele verloning voel ik me meer gewaardeerd door mijn werkgever”. 75% zegt zich gemotiveerder te voelen en 74% heeft dankzij flexibele verloning meer het gevoel van autonomie en controle.

Dat effect is het grootst bij de jongste generaties op de werkvloer: 84% van de 18- tot 34-jarigen en 82% van de 35- tot 44-jarigen geeft aan dat ze zich dankzij flexibele verloning meer gewaardeerd voelen door hun werkgever, tegenover 71% van de 45- tot 55-jarigen en 51% van de 55-plussers.

Ook zegt 84% van de 18- tot 34-jarigen en 82% van de 35- tot 44-jarigen zich gemotiveerder te voelen door flexibele verloning. Bij de 45- tot 55-jarigen en 55-plussers is dat respectievelijk “slechts” 57 en 53%. En ook het gevoel van autonomie en controle door flexibele verloning neemt af met de leeftijd: van 81% van de 18- tot 34-jarigen en 76% van de 35- tot 44-jarigen naar 67% van de 45- tot 55-jarigen en 54% van de 55-plussers.

Kevin Potie: “Flexibele verloning is niet alleen een financieel instrument, maar ook een krachtige motivator die direct bijdraagt aan het welzijn van werknemers. In het debat over welzijn op het werk ligt de focus vaak op mentaal welzijn; een sterk en holistisch HR- en welzijnsbeleid houdt echter ook rekening met verloning. Want medewerkers die zich persoonlijk en financieel gewaardeerd voelen, dragen bij aan het behalen van bedrijfsdoelen en het realiseren van groei.”

Over het onderzoek

De cijfers van dit onderzoek komen uit een online bevraging die Attentia liet uitvoeren door marktonderzoeksbureau Profacts. De bevraging liep in juli 2024. De steekproef telt 1.002 werknemers werkzaam als bediende of arbeider in de privésector in België, in ondernemingen van 5 werknemers of meer. De steekproef is representatief op het vlak van gender, leeftijd, regio, statuut en sector.

Barbara Verougstraete

PR Manager, Attentia

Persberichten in je mailbox

Over Attentia

We hoeven het je niet te vertellen: sociaal-juridische actualiteit evolueert voortdurend. Blijf op de hoogte en volg ons in de pers voor onze inspirerende eigen onderzoeksresultaten en sociaal-wettelijke en fiscale vernieuwingen.

Ben je als journalist op zoek naar informatie over HR & Well-being? Aarzel dan niet om contact op te nemen met onze persverantwoordelijke.

Omdat Attentia de diensten van een sociaal secretariaat combineert met die van een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk, kunnen wij unieke en brede data en inzichten bieden.

Denk maar aan topics als absenteïsme of verzuim, burn-out, stress en ergonomie, maar ook loon- en personeelsbeleid, flexibele vormen van verloning, loontransparantie, verlof en vakantie, telewerk, digitalisering of sociaal en fiscaal recht.